torsdag 3 december 2009

God..hick...Jul!

Mitt enkla men målmedvetna korståg efter den bästa julölen har avslutats nästan innan den börjat. Ska man ta sig igenom alla Jingle Bells-bärs som pruttas ut på systembolaget så blir man både alkis och brödsvullen på kuppen.

Jag har på de senaste helgerna provat mig igenom ett tiotal olika öl med jultema och eftersom jag inte ämnar fortsätta bälga i samma omfattning ända fram till jul så delger jag härmed mina observationer såsom de framkommit hittills.Här kommer mina klara favoriter so far.



Oppigårds Winter Ale
En ypperlig dryck och klar favorit i år. Oppigårds överträffar sig återigen (de har under året skapat ruggarns smarriga påsk- och sommar-ale)och har bryggt en fruktig ale med mycket smak som måste gå som hand i handske med revbensspjällen.



Jämtlands Julöl
Jämtlandsbryggeriets klassiker är en vinnare varje år med sin rejäla humledosör och smak av vört.


Fuller's Old Winter Ale
En knäckig engelsman med smak av salt choklad. Mastig på många sätt.



Mysingen Midvinterbrygd
Väldigt speciell smak som inte faller alla på läppen, dock mig. Aningens bitter men med eftersmak av kola och kanel. Kan funka till godisbordet.

Inga kommentarer: