torsdag 28 maj 2009

Ser du ztjärnan i det blå?


Hur kan jag ha totalmissat detta klassiska och fantastiska banbrytande band?

Av Ginger, sångaren i the Wildhearts, som skriver på Classic Rock Magazines hemsida
(Här alltså..)
fick jag tipset att lyssna på detta fullständigt missade band och nu är inte mitt liv sig likt längre.

Starz rumsterade om som mest från 1976-1980 och hade några moderata hittar men slog aldrig igenom på bred front trots att deras rockmusik var både snyggt framförd och hade fler krokar i låtarna än Kristofer Sahlströms fiskelåda.

De såg ut som ett lite mindre sminkat New York Dolls men deras musik var långt ifrån Glamm. Istället var de något av the blueprints för band som Aerosmith, Van Halen, Kiss, Montrose, Alice Cooper,Journey och Boston. Och fanimej snudd på bättre än dem allihop!

Ta detta från någon som fått sin rockvärld upp och nervänd de senaste dagarna.
Kolla in några Yotubeklipp på the Starz och häckla mig sedan hur mycket ni vill, men de här killarna skrev regelboken för ösig poppelipopprock med heavygroovedingellidang

Starz:Cherry baby
Starz: Sing it, Shout It
Starz: Pull the plug

jag kommer att ha anledning att återkomma till the Starz här, men nu vill jag bara att ni ska Youtuba och Spotifya den här underbara livsbejakande gladskitsrocken på en gång. I'll be back...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Apropå krokar så vet du vad jag nappar på...shit vad bra ;) Tvärsåld! Måste hitta dessa plattor...! Och vi måste hitta utrymme i almanackan för att fördjupa oss i rawk, mat och vin igen, det var länge sedan...

//Kristofer

Anonym sa...

Hittade på Itunes...hela klabbet! Gladskitsrock när den är som bäst. Gotta have your cherry...baby hehehe

Jesper Almén sa...

Yesssssss!
Jag visste att du skulle falla som en fura för det här gänget. det gjorde ju jag! Och håll med om att Michael Lee Smith är den "nye" hjälten bland sångare! Sjunger som en gud, ser ut som en blandning mellan Tyler och Lee Roth och skriver texter som är så ascoola så hälften kunde va nog.
ja vin o grill o rawk måste fås till snart.

Hastur sa...

HeHe! Tänkte att du skulle gilla dessa. Hittade dem själv för ett drygt år sedan efter att ha lyssnat på en intervju som allas vår Rock and Roll Geek Michael Buttler gjorde med Bill Aucoin, före detta manager till Kiss, Starz, Billy Idol, mfl. och nu manager till Lordi(!!!)
Lyssna här

Hastur sa...

En packad intervju med Michael Lee Smith finns här

Jesper Almén sa...

Hastur, min lilla blomma i musikrabatten, tack för det! Michael Lee Smith rules A OK!

Det är bredbent amerikansk gladskitrock som dominerar i sommar.
Starz, Angel, Legs Diamond, Cheap Trick, Foghat, Ted Nugent....

Lättsmält och kul, som det ska va i sommarvärmen.