fredag 28 januari 2011

En titt i kristallkulan 2011



Vad rör sig i framtidens dimvirvlar vad gäller god och näringsriktig musik? Följ med in i siarens krypin och gläds åt horoskopen...

Välkomna in i min lilla håla. Akta, se upp, sätt er inte på rökelsekaret! Där kan ni sitta istället, där borta på puffkudden. Så ja, sitter alla bekvämt? Då ska vi se vad kristallkulan har att visa om framtiden…

Ja, titta här! Här ser jag att Whitesnake släpper ny skiva, Forevermore, den 25 mars. Man ska även kunna köpa ett specialtillverkat fan-pack av tidningen Classic Rock magazine med hela skivan, extraspår och en hel tidning med Whitesnakes historia och nygjorda intervjuer med Coverdale och kompani. Själv hoppas jag att verket blir aningens mer nydanande och inspirerat än förra plattan Good to be Bad.

För att fortsätta i Coverdales fotspår så har hans gamla band Deep Purple bestämt sig för att spela in nya låtar i vår. Om ny platta kommer under året så är det hela 6 år sedan senaste alstret. Tänk vad tiden går.

Mer Purpleconnections skådar jag i kulan. Black Country Communion, supergruppen med Glenn Hughes på sång och bas, vilar inte på lagrarna. De släpper en uppföljare till förra årets debut, snabbare än man hinner säga sassa brassa Bonamassa.

Och här borta i dimvirvlarna skymtar jag att Foo Fighters släpper nytt i vår. Det är fyra år sedan senaste plattan Echoes, Silence, patience & Grace. På nya skivan skall det tydligen finnas 11 sprillans färska spår och inte en ballad så långt ögat når. Producent är Butch Vig som bland annat producerat Nirvanas Nevermind.

Van Halen kommer fram ur malpåsen. Sedan återföreningen med Dave Lee Roth har det turnerats friskt i hemlandet men inte släppts någon ny musik. Nu har bandet enligt min kristallkula gått in i studio med producenten John Shanks (som jobbat med Santana, Sting, Take That och Alanis Morisette)för att spela in ett nytt studioalbum, det första på 13 år och det första med David Lee Roth på sång sedan 1984! Förhoppningsvis kommer plattan under året.

Robbie Robertson från legendariska The Band släpper sin nya soloplatta, How To Become Clairvoyant den 5 April. Robbie har också varit borta länge från scenen. Sist han släppte skiva var 1998. Det ser jag alldeles tydligt här i min lilla kula.

Jag ser också att progrockarna i Van der Graf Generator och Pendragon är på G med nytt, liksom övervintrade storheter som Lenny Kravitz, Paul Simon och Red Hot Chili Peppers. Och gamla Nazareth släpper Big Dogz nu i februari. Indiefavoriterna Death Cab for Cutie släpper också nyinspelat material under året.

Oj! Nu gick strömmen. Fast jag är ju inte så förvånad, för det såg jag redan innan i kristallkulan att den skulle gå.Nåja, följ bara den friska fläkten ut till verkligheten. Tack för besöket, jag tar både check och kort.

2 kommentarer:

Woddsmanfred sa...

Ha ha, skönt inlägg! Måste säga att classic rock är en riktigt bra tidning... Först Cheap trick och nu whitesnake, bra jobbat! Även kul med nytt från Foo fighters!
Tack för tipsen!

Anonym sa...

Nädu Jeppe, jag lägger min röst på att Whitesnakes nya ska låta som på Ready and Willing, det är grejer det...jävlar vad det svänger. Vi ska således bakåt i utvecklingen :). Men tyvärr kommer det alltid låta illa så länge Doug Aldrich trakterar gitarren. Ingen feeling där inte...huvva!
//K