torsdag 10 mars 2011

Brudar börjar bälga bra bira




Vi svenskar har blivit finsmakare vad gäller öl. Vi dricker specialsorter på flaska och efter säsong och alltfler kvinnor blir intresserade av bärs. Öl är det nya svarta.

Under 2010 ökade försäljningen av specialöl som Ale och veteöl med 282 000 liter på Systembolaget, jämfört med året innan. Bolaget tog även in fler sorter, man utökade sortimentet med ca 30 nya specialöler. Vi har blivit duktiga på att dricka öl efter säsong också, visar positiva försäljningssiffror av julöl, påsköl och sommaröl.

Den gamla Pripps Blåburken får också konkurrens i dikesrenarna. Försäljningen av öl på flaska gick upp förra året med 3 procent, eller 1,5 miljoner liter. Idag står flaskförsäljningen för 22 procent av den totala ölförsäljningen.

Undersökningar visar också att kvinnor idag är mer benägna att välja en öl, framför allt mer smakrika sorter, och i samband med maten.

En trevlig trend tycker jag. Det finns oändligt mycket god öl, och just här i Sverige är vi dessutom extra duktiga på att brygga välsmakande dekokter.

Inga kommentarer: