fredag 7 maj 2010

Sverige behöver en Zappa!


Valåret rullar på och valfläsk, medieinslag och "innovativa" reklamkupper försöker påverka oss i våra politiska åsikter. Tänk vad en frisk fläkt som Frank Zappa kunde göra på mediebanan i Sverige...

När jag har strykkväll (ring inte Soc, jag rör inte barnen eller frun utan räddar tvättstugan från tvätthögens utbredning) brukar jag slänga på någon gammal musik- DVD. Senast tuggade jag mig igenom mina 6 dvd:er av samlade Frank Zappainslag, hämtade från den ypperliga zappabootlegsajten www.zappateers.com.

Åh vad jag saknar Frank! Inte bara hans knasiga, avancerade och roliga musik utan även honom själv som person. En välartikulerad, knivskarp renässansmänniska med hjärta och mod att ställa de mest jobbiga frågorna och belysa de mest dumma påhitten och åsikterna från politiker och massmedia. Vad som slår mig när jag tittar igenom alla de gamla intervjuerna från olika amerikanska tv-shower är hur urbota korkade och oinsatta programledarna är och hur servil, neutral och överseende Frank är, samtidigt som han på alla sätt får sina intervjuare att framstå som riktiga kronhjon. Han svarar bara rakt och direkt på frågorna, utan att visa hur dumma han tycker de är. Istället får han fram vad han vill ha sagt och kan dementera de vanliga idiotiska föreställningarna som intervjuarna har om honom som simpel snuskig rockare...

Tänk er en sådan man i svensk media- som kan röra om och ställa de rätta frågorna utan gömda agendor eller egenintresse. Få människor mer intresserade av politik och visa hur vi kan vara med och påverka. När man har sett ett antal intervjuer med Frank Zappa och sedan slår över till svensk tv och ser Roast på Berns, ja då vill man bara starta en enorm kräkfest, rakt över tvätthögen. Tur att man kan zappa tillbaka till Zappa.

Inga kommentarer: