måndag 4 maj 2009

Chicken Out!


Oh Yes, grillsäsongen är här. Alla rockares favorittid på året. Smokin', grillin', chillin' med en kall bira vid glöden med juvligt väldoftande kött- eller fiskmuckelimanger och stereon på högsta kareta med lämplig RAWK.

Med ny grill (tack Bosse o Karin!)går det ännu bättre. I helgen fick jag till ett riktigt ruggarns bra recept som jag gärna delar med mig av.

Jeppans gula kycklingdröm med balla bönor o bappelsin.

Ingredienser:
1 hel färsk kyckling

Marinad:
1/2 dl olja
2 msk pressad lime
1 msk farinsocker (eller flytande honung)
2 vitlöksklyftor
1 kuvert saffran
salt, peppar

sallad:
Ruccolasallad
1 burk borlottibönor
1 apelsin
olivolja, balsamvinäger och kryddor

Do it: Dela kycklingen i 2 eller fyra delar. Marinera med saffransmarinaden i plastpåse i kylskåpet minst ett par timmar, längst över natten. Grilla på grillen med bensidan mot gallret. Kolla om den är klar genom att sticka i tjockaste delen. Klar köttsaft= klart.

Blanda Ruccolasallad och borlottibönor med en skalad och smådelad apelsin. Häll över salladsdressingen gjord på olja, balsamico och salt,peppar och örtkryddor (valfria).

Lyssna på nya supergruppen Chickenfoot?
Öhhh... Vet inte. På pappret ser Sammy Hagar (ex Van Halen), Mike Anthony (ex Van Halen), Chad Smith (Red Shit Holy Papers) och Joe Satriani spännande ut. Varför hoppar jag då inte runt som en guttaperka? Lyssna på några låtar på bandets hemsida och tala om för mig att det inte låter som fyra fetrika medelålders välrenomerade rockgubbar som vill ha kul ihop men inte mer, så ska jag kanske ändra åsikt. Annars står jag fast vid den...
Men det finns ju annan kycklingrelaterad rock att digga. Dixie Chicks till exempel. Eller något hammondmarinerat från Atomic Rooster kanske?

Inga kommentarer: