onsdag 29 april 2009

Sent ska syndar'n vakna: Roger Hodgson rules!


Kanske är det för att jag börjar bli gammal. Supertramp föreföll aldrig intressanta för mig när jag var ung. För smörigt eller för lite riffande.

Det var egentligen inte förrän jag kom över en live dvd med Roger Hodgson från 2006 som fjällen föll från mina ögon. Vilken enorm storhet han är, Roger.

För er som nu mot all förmodan inte vet det så är Hodgson den brittiske gentlemannen som var sångare och keyboardist i popstorheterna Supertramp som hade sin storhetstid i slutet på 1970-talet. Det är han som ligger bakom klassiker som "The Logical Song", "Give a little Bit", "Dreamer", "Bloody Well Right", "It's Raining Again" och många fler. När han 1983 lämnade bandet för en solokarriär försvann allt intressant ur Supertramp. Roger har gjort tre soloalbum, varav det första;In the Eye of the Storm och det senaste; Open the Door, är fullkomliga mästerverk, minst lika bra, om inte bättre än Supertramps största hits. Under de 16 år som skiljer dessa soloalbum hann Roger med ytterligare en skiva;den mer experimentella Hai hai, och bryta båda handlederna i en mystisk olycka som försatte honom ur spel i över 10 år.

Kolla framför allt upp livekonserten Take the Long Way Home- Live in Montreal. Mumma för själen!

Nu kan man bara hoppas att karlsloken släpper ur sig något nytt. Det är på tiden.

Inga kommentarer: