onsdag 26 november 2008

Tipp tapp...tippetippetipptapp-Ljudet av små fötter

Nu är det dags att slå ett slag för Little Feat!

Musik sätter ofta igång kedjereaktioner för mig. Man hör en låt och plötsligt inspirerar det en till att lyssna på mer av samma artist och plötsligt har man grävt ner sig totalt i hela skivkatalogen. Så var det med Chicago härom veckan.Nu har jag återupptäckt Little Feat.

Det började med att "Trouble" från bandets Sailin' Shoes-platta dök upp i hörlurarna via shufflefunktionen på min Ipod. Jag blev störtkär. Denna skärande vackra ballad har helt passerat mig förbi tidigare.

Lowell George var en helt unik musiker. fantastiskt profilstark och mjuk sångare med helt rätt Twaing i rösten. Och vilken slide-gitarrist! Uncanny!

Nu har jag trampat vidare i little Feats fotspår och växlar mellan bandets två bästa skivor, Dixie Chicken och feats Don't Fail me Now. Det är olika från dag till dag vilken som är favoriten.

Kolla på det här klippet från ett liveframträdande av "Rock'n roll doctor" om du känner att du behöver bli övertygad.

Eller det här klippet av "Rocket in my pocket"

Jag kommer att ha all anledning att komma tillbaka till Little Feat, lita på det.

Inga kommentarer: