lördag 7 mars 2009

ipod, therefore I am...

Två saker har revolutionerat mitt musiklyssnande det senaste året.
Först var det dagen då jag äntligen införskaffade min älskade Ipod Classic.Dess 80 Gigabyte fylldes snabbt av min skivsamling, din skivsamling och fyra fem andras skivsamlingar. Jag vet att jag aldrig kommer att hinna lyssna igenom allt jag har intryckt i min lilla silverburk men bara känslan att jag KAN lyssna på vad jag vill när jag vill är helt överväldigande.

Revolution nummer två var när jag fick tag i en gratistoken till Spotify. Detta fantastiska svenska program som streamar all möjlig musik på en dator nära dig och som det bara är att koppla till närmsta stereo för att få världens största jukebox.

Utbudet på Spotify är imponerande. Här kan man söka på artister, låttitlar eller tillochmed ord. Vill du ha en låt om måndagar? Skriv in monday.
Och de spellistor man drar ihop kan man sedan skicka till polare via e-mail eller facebook eller tillochmed här på min blogg! Min snuskige kompis Magnus har gjort en egen lista på enbart skabrösa låtar som han döpt till "under Bältet". fantastiskt!
(Föresten Mange, du får gärna lägga upp en länk till listan här i en kommentar)
Spotify är dessutom lagligt och artsiterna som har sin musik där får pengar för det. Och det tar ingen plats eftersom musiken streamas!

Det enda problemet med spotify är att det inte har gått att få in i Ipoden, man är bunden till att ha musiken hemma i stereon, men se det är det på väg att bli ändring på! Nu kommer applikationen som gör att du kan få in Spotify i din Iphone!
I all fall enligt Macworld.
Det är nästan så att man tror att det finns en gud!
I så fall heter han Steve Jobs.

Inga kommentarer: