onsdag 4 mars 2009

Sur på surdeg

Förbannade surdegsjävel!

Boken "Den hemlige kocken" har skrämt mig, inte till tystnad, men väl till hembak. Long gone är tiden då man bekymmersfritt tjackade Skogaholmslimpor eller butiksbakat valnötsbröd, nuförtiden går hushållsassistenten varm där hemma med allehanda morotslimpor och sirapsbröd. In i det längsta har jag dock undvikit surdegsbröd. Jag minns allt för väl med vämjelse det stora surbakdebaclet påsken 07.

Och dum i huvet som man är så lär man sig INTE av sina misstag.

Må tusen Tze-tze flugor hemsöka underlivet på den galne tysk som uppfann surdegen! Hur i hela helvete ska man få nån ordning på den? "Mata den på måfå med vatten och mjöl" står det i min brödbok. jag kan säga att min lilla surdeg verkar ha gått i hungerstrejk.

jag får gå på kurs.

Inga kommentarer: