onsdag 10 december 2008

Jakten på det perfekta revbensspjällsreceptet


Hela mitt liv kretsar runt att hitta det perfekta revbensspjällsreceptet.

Nåja, det var väl att ta i, men jag har i alla fall letat och provat ett stort antal recept för att hitta det ultimata salivproducerande orgasmframbringande hoppa-runt-bordet-som-en-pilsk-hund-åstadkommande bästa sättet att tillaga tjocka revbenspjäll på.

Jag har provat att koka dem i ett antal timmar för att sedan grilla, marinera i veckovis i olika marinader eller att snabbnuka dem på hög värme. Allt blir gott- men inte sådär perfekt gott som jag föreställer mig i min hjärna att det ska bli.

Nu har jag en idé att marinera benen i soja, vitlök och Coca cola (eller sprite).
Det är av min kompis Bosse som jag snott idén. Han brukar marinera kycklinglårfiléer i denna marinad och de blir så in i bängen möra och smarriga då. Att använda läsk i marinad/matlagning är tydligen något som är vanligt i Indonesien. Jag vet inte om det är kolsyran eller sockret som är med och påverkar köttet. Någon annan med mer fysik/kemikunskaper än undertecknad kanske har någon teori.

Eller favoritreceptförslag? Hur gör ni era revbensspjäll sådär mjälla så de "Faller isäääääähhr"?

Inga kommentarer: