onsdag 14 januari 2009

julmust+ spareribs = sant


Jorå, det funkade!

I december skrev jag här på bloggen att jag ämnade prova en ny tillagning av revbensspjäll inför juldagarna.

Jag älskar revbensspjäll och tillbringar större delen av min vakna tid till att fundera över och leta efter goda tillagningsätt för de små läckerbitarna (lite överdrivet).

Den här gången lät jag dem ligga och marinera i lika delar julmust och kinesisk soja, tillsammans med några vitlöksklyftor i ett och ett halvt dygn. Det gjorde susen. Vet inte om det är kolsyran eller sockret i musten som gör det, men mjällt och smarrigt blev det i alla fall. Jag fyllde efter hand på med lite liquid smoke, mango chutney och ingefära också. Och grillade i nån timme i ugnen.

Potatisklyftor eller ris och Rockkökets patenterade smarrans dingellidang Coleslaw på det så var man hemma.

Inga kommentarer: